Direct aan de slag met GA4! | Dotsimpel
menu

Hoe jij met GA4 data kunt verzamelen die je echt nodig hebt

  • event 21-12-2022
  • schedule 12:00
  • timer 10 minuten

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Per 1 juli 2023 verwerkt de standaard Universal Analytics (UA) geen gegevens meer. Het is daarom van belang dat je zo snel mogelijk start met dataverzameling op de nieuwste versie van Analytics: Google Analytics 4 (GA4).

Wat zijn de grootste verschillen tussen UA en GA4?

  1. De manier van meten
  2. Rapportage (en gebruiksinterface)
  3. Automatisering

Dit leggen we graag uit. Lees je mee? 

1.      De manier van meten

UA maakt gebruik van een session-based data model. Een sessie is eigenlijk een groep van gebruikersinteracties die binnen een bepaalde periode plaatsvinden op je website. Elke sessie heeft een categorie, actie en label met een ‘hit’ type. Binnen zo’n sessie kunnen in UA verschillende type hits gespecificeerd worden, bijvoorbeeld paginahits, sociale interactiehits of e-commercehits. De data die je verzameld in UA wordt verkregen vanuit de cookies en browserinstellingen van een gebruiker. Wanneer alle privacy settings zijn geactiveerd, kan UA slechts beperkt informatie verzamelen. vergrootglas icoon

In GA4 daarentegen wordt elke interactie als gebeurtenis vastgelegd en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen type hits. Het is een flexibele event-driven datamodel. Een event kan verschillende dingen zijn: het sliden door een slider, de klik op een button of het bekijken van een video.

GA4 meet diverse gebeurtenissen. Met behulp van parameters geef je extra informatie door waardoor data een stuk accurater is. Je kunt deze gebeurtenissen onderverdelen in vier categorieën:

  • Automatische gebeurtenissen
    Standaard gebeurtenissen die altijd gemeten worden, zoals de eerste keer dat iemand de website bezoekt, page view om te tonen welke pagina’s bezocht worden en de start van een sessie.
  • Geoptimaliseerde gebeurtenissen
    Voorbeelden hiervan zijn scrolls, zoeken op de site, bestanddownloads en video-engagement. Deze data wordt automatisch verzameld in GA4. Het is mogelijk om dit naar wens aan of uit te zetten.
  • Aanbevolen gebeurtenissen
    Dit zijn gebeurtenissen die je zelf instelt op basis van jouw branche. Deze gebeurtenissen zijn al voorzien van gedefinieerde namen (en parameters), wel zul je ze zelf nog moeten activeren. Denk aan algemene gebeurtenissen zoals inloggen, het creëren van een account of het starten van het afreken-proces.
  • Aangepaste gebeurtenissen
    Je kunt op verschillende manieren een aangepaste gebeurtenis maken, zodat jij GA4 precies kunt laten meten wat jij wilt. Denk hierbij aan een klik op specifieke knoppen. Je kunt zo een nieuwe gebeurtenis aanmaken (gebaseerd op een bestaande gebeurtenis) en activeren op specifieke voorwaarden.

Het voordeel van GA4 is dat een aantal gebeurtenissen standaard worden gemeten zonder dat je dit handmatig hoeft aan te maken. Je hebt daarnaast een nieuwe reeks statistieken om te meten voor betrokkenheid: engaged sessions, engagement rate, en engagement time.

Extra’s van GA4

Er is geen limiet op data. Wel is een maximaal aantal gebeurtenissen dat je kunt doormeten. Dit zal vrijwel altijd genoeg zijn om voor jou relevante data te verzamelen. Ook is het goed om te weten dat er een gratis connectie is met BigQuery. Deze tool maakt het mogelijk om grote en complexe data op te vragen. Je kunt dus eenvoudig een export maken van alle data. Hiermee kun je dus ook trends over langere periodes bijhouden. Dit zal vooral een belangrijke update zijn voor grotere accounts.

2. Rapportage (en gebruiksinterface)

Als je nu UA gebruikt, dan kan het even schrikken zijn. De rapportages zien er namelijk anders uit. In de AnalyseHub van GA4 kun je zelf de weergave van jouw rapportage instellen met een aantal standaard templates of een gepersonaliseerd rapport aanmaken. Dit maakt het mogelijk om de rapportages te vereenvoudigen.

Er zijn diverse templates beschikbaar waar je uiteenlopende data inzichtelijk kunt maken:
touchscreen icoon
  • In de vrije herkenning template zijn verschillende stijlen mogelijk waarbij je zelf kunt instellen op welke wijze je data wil uitlezen. Bijvoorbeeld met staaf- of cirkeldiagrammen en geografische kaarten.

  • De trechterherkenning of funnel is een visualisatie van de stappen die gebruikers nemen om een taak af te ronden. In deze rapportage kun je dus ook zien hoe snel of goed/slecht stappen worden uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je klantervaring op jouw website kunt verbeteren.

  • Met padverkenning kun je bepalen wat de toppagina’s zijn van nieuwe gebruikers nadat ze op de homepagina zijn geweest, welke acties zij ondernemen en je ontdekt hier waar bezoekers vastlopen in het proces.

  • Met segmentoverlap kun je drie gebruikerssegmenten vergelijken om snel te zien hoe segmenten elkaar overlappen en zich tot elkaar verhouden. Bijvoorbeeld nieuwe gebruikers ten opzichte van converterende gebruikers.

  • Gebruiksanalyse is een uitgebreide analyse waarmee je inzicht krijgt in individuele gebruikers (zoals hoe zij binnenkomen) of groepen gebruikers (die bijvoorbeeld gebruik maken van de website zowel als de app). Je kunt hiermee de gebruikerservaring personaliseren of inzicht krijgen het gedrag van bepaalde doelgroep segmenten.

  • Met cohortherkenning verkrijg je inzicht in het gedrag en prestaties van geroepen gebruikers op basis van gemeenschappelijke kenmerken. Het vertelt je dus meer over jouw doelgroep.

  • Het rapport lifetime value van gebruiker ga je dieper in op jouw doelgroep. Het maakt inzichtelijk hoe gebruikers zich gedragen tijdens het contact met de website of app. Denk aan de opbrengst van een bezoeker of de datum van hun eerste aanschaf. Ook vind je hier voorspellende statistieken, zoals de kans op een aankoop in de webshop en in-app aankopen.

Tip: maak ook gebruik van aangepaste meldingen. Je kunt een melding toepassen op bijna elke statistiek die wordt gemeten. Bijvoorbeeld wanneer er in de afgelopen week minder dan X aantal conversies zijn geweest of wanneer het aantal bezoekers per maand minder is dan X aantal.

Google Signals

Google Signals is een belangrijk verschil in de Analysehub. Dit zorgt ervoor dat Google gegevens kan ophalen als gebruikers zijn ingelogd. De meerwaarde hiervan is dat je beter kunt tracken wanneer gebruikers van apparaat wisselen. In GA4 kies je er namelijk voor om te meten tussen apparaat, gebruiker of gecombineerd. Deze gecombineerde meting (Google Signals) is nieuw en zorgt ervoor dat de data je voor elk apparaat registreert nu ook wordt gekoppeld aan de juiste gebruiker. Dit zorgt ervoor dat je cross-device tracking zo veel mogelijk meeneemt in het totaal plaatje.

Voorbeeld
Wanneer jij een website bezoekt via de laptop op werk en je gaat thuis op je mobiel nog een keer naar dezelfde website, maar voltooid een aankoop pas later op je tablet – en op alle apparaten ben je ingelogd op je eigen Google account  dan wordt dit in GA4 gemeten als één gebruiker in plaats van meerdere gebruikers.

Dit alles maakt het mogelijk om beter inzicht te krijgen in jouw doelgroep en de customer journey; een visuele presentatie van de klantreis waarin je de contactmomenten vastlegt en de manier waarop zij contact hebben met jouw bedrijf.

foto met data/grafieken en analyse

Als we statistieken vergelijken, wat zien we dan?

Er zijn namelijk wel een aantal aandachtspunten bij het vergelijken van statistieken. Door de veranderde manier waarop data wordt gemeten zul je ook verschillen zien in resultaten. Dit zijn de grootste verschillen die je kunt verwachten:

Van het totaal aantal gebruikers naar actieve gebruikers

GA4 legt meer nadruk op betrokkenheid (en kwaliteit) in plaats van kwantiteit. Een voorbeeld hiervan is dat in GA4 het aantal actieve gebruikers wordt getoond als primaire statistiek, terwijl dit in UA nog het totaal aantal gebruikers zijn. Het aantal actieve gebruikers wordt in GA4 ‘gebruikers’ genoemd. Hoewel deze term hetzelfde lijkt, de berekening voor deze statistiek verschilt. Het wordt als engagement gezien als een gebruiker:

  • 10 seconden of langer op jouw website is
  • Er zijn minimaal 2 events gemeten op je website (of app), zoals een klik op een specifieke knop of het bekijken van meer dan twee pagina’s.
  • Of wanneer er een conversie event plaatsvindt. Let er wel op dat je zelf bepaalt wat een conversie is. Een conversie kan ook een nieuwsbrief inschrijving zijn of het invullen van een contactformulier.

Bouncepercentage bestaat niet meer

Het bouncepercentage is het percentage sessies dat er geen engagement is. Dat wil zeggen dat bezoekers je website direct verlaten, of in ieder geval niet verder klikken naar andere pagina’s op de site. Maar de bounce rate die je nu van UA kent, is in GA4 niet meer beschikbaar. Daar komen engaged sessions (eigenlijk het tegenovergestelde van een bounce) voor in de plaats. De bounce meet je nu als het percentage dat géén engaged sessies waren. Je kunt dus een lagere bounce rate verwachten in GA4.

Als een bezoeker bijvoorbeeld 5 minuten de homepagina heeft bekeken, niet verder klikt en de website verlaat wordt dit in UA als bounce gezien. Niet zo handig voor websites die slechts één pagina hebben. Anderzijds kan dit ook betekenen dat de bezoeker de informatie heeft gevonden die hij of zij zocht. Denk aan de informatie op een contactpagina.

Pagina weergaven voor je website en app verkeer in één

UA heeft beperkte mogelijkheden om data te verzamelen over verschillende apparaten en platformen. GA4 combineert website en app verkeer in één property. Houd er dus rekening mee dat je het app-verkeer in overweging neemt. In UA werden mobiele properties afzonderlijk gemeten. Ook kunnen de aanvullende filteropties die je in UA hebt ingesteld van invloed zijn op verschillen in data. In GA4 is het (nog) niet mogelijk om weergavefilters in te stellen (bijvoorbeeld om regio’s uit te sluiten).

Accurater conversies meten met ingestelde gebeurtenissen

Per sessie telt UA slechts één conversie voor hetzelfde doel. GA4 geeft je de mogelijkheid om meerdere conversies per sessie bij te houden voor dezelfde conversiegebeurtenis. Dit leggen we uit aan de hand van een voorbeeld. Stel je geeft een formulierinzending op als conversiegebeurtenis, maar er is een bezoeker die binnen een sessie twee formulieren invult. In UA wordt dit gemeten als één conversie, terwijl dit in GA4 wordt geteld als twee conversies. Je kunt in GA4 dus meer conversies meten. Dit kun je ook aanpassen door met Google Tag Manager je conversies in te stellen waarbij een conversiegebeurtenis één keer per sessie wordt geactiveerd.

Meer inzicht in het gedrag van bezoekers dankzij een efficiëntere sessie meting

De duur van een sessie in GA4 wordt gebaseerd op de periode tussen de eerste en laatste gebeurtenis in de sessie. Elke sessiestart levert een sessie-ID op en dit wordt gekoppeld aan elke volgende gebeurtenis en de sessie eindigt na 30 minuten inactiviteit.

Sessies worden niet meer herstart bij middernacht of wanneer er nieuwe campagneparameters worden geregistreerd – dit was in UA wel het geval. In GA4 worden events verwerkt als ze tot 72 uur later binnenkomen, hierdoor kun je meer sessies zien ten opzichte van UA.

Tip: heb je significante verschillen tussen de data van UA en GA4? Kijk dan even of je dezelfde parameters en instellingen hebt gebruikt als UA. Zo zorg je voor een gelijkwaardige meting.

3. Automatisering

GA4 denkt met je mee. In tegenstelling tot UA, waarbij informatie onder andere verkregen wordt uit cookies en browserinstellingen. Je maakt met GA4 gebruik van machine learning zonder dat je technische kennis nodig hebt. Deze toepassing zal data aanvullen en voorspellende analyses doen; het programma denkt eigenlijk met je mee.

Dit helpt jou om data beter te begrijpen en te vertalen naar belangrijke perspectieven die je vervolgens kunt gebruiken bij het verbeteren van je website en bij de inzet van online marketing.

lichtbron icoon

GA4 legt tevens de basis voor toekomstige veranderingen, namelijk op het gebied van privacy en veiligheid. De flexibiliteit van GA4 en het gebruik van machine-learning maakt het mogelijk om ook data te verzamelen zonder het gebruik van trackingcookies, ook wel cookies van derden genoemd. Wist je dat het bij GA4 gebruikers mogelijk is om een verzoek in te dienen voor gegevensverwijdering? Ook dit past binnen het AVG-beleid en hiermee geef je bezoekers meer controle over (persoonlijke) gegevens.

Een wereld zonder cookies van derden?

Dit is dichterbij dan je denkt. Google heeft aangekondigd dat het in de komende jaren (naar verwachting rond in het derde kwartaal 2023) cookies van derden zal uitfaseren in de browser Chrome.

"Nu meer mensen een groter deel van hun leven online beheren dan ooit tevoren, maakt het web een fundamentele verschuiving door. Burgers willen meer online privacy en controle - en dat de diensten die ze gebruiken hun vertrouwen verdienen en waard zijn." aldus Matt Brittin, directeur van EMEA Business & Operations voor Google.

Het doel is om de privacy van mensen te verbeteren en tegelijkertijd bedrijven de middelen geven die ze nodig om online succes te behalen. Daarom introduceert Google The Privacy Sandbox. Dit systeem, dat momenteel nog in de proeffase zit, zal privacy beschermende alternatieven aanbieden voor cookies van derden en andere vormen van cross-site tracking. The Privacy Sandbox zal bedrijven dus nog steeds de toegankelijkheid bieden dat zij nodig hebben om nieuwe inzichten te verkrijgen, maar biedt daarnaast individuele gebruikers veiligere opties.

Jazeker! Wel raden we je aan direct GA4 te activeren en daar naast je huidige Analytics te laten draaien, dit kan momenteel nog tegelijkertijd. Zo kun je de rapportages gebruiken die je gewend bent en heb je een ruime overgangsperiode om jouw GA4 property in te richten zodat het is afgestemd op jouw website.

Let er wel op dat je rapportages van UA bij de definitieve uitfasering niet langer inzichtelijk zijn. Door de veranderde manier van meten is het ook niet mogelijk om deze gegevens over te zetten op het nieuwe platform. Je begint met GA4 helemaal opnieuw met het verzamelen van website data. Ook daarom is het van belang dat je nu al actie onderneemt.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw Analytics omgeving of Google Tag Manager? Kom je er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op. Onze consultants helpen je graag.  

Vragen?
Neem contact op!

Bel ons op 0592 - 20 11 11

Stuur een e-mail info@dotsimpel.nl