Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Per 1 juli 2023 verwerkt de standaard Universal Analytics (UA) geen gegevens meer. Het is daarom van belang dat je zo snel mogelijk start met dataverzameling op de nieuwste versie van Analytics: Google Analytics 4 (GA4).
Dit leggen we graag uit. Lees je mee?
UA maakt gebruik van een session-based data model. Een sessie is eigenlijk een groep van gebruikersinteracties die binnen een bepaalde periode plaatsvinden op je website. Elke sessie heeft een categorie, actie en label met een ‘hit’ type. Binnen zo’n sessie kunnen in UA verschillende type hits gespecificeerd worden, bijvoorbeeld paginahits, sociale interactiehits of e-commercehits. De data die je verzameld in UA wordt verkregen vanuit de cookies en browserinstellingen van een gebruiker. Wanneer alle privacy settings zijn geactiveerd, kan UA slechts beperkt informatie verzamelen. |
In GA4 daarentegen wordt elke interactie als gebeurtenis vastgelegd en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen type hits. Het is een flexibele event-driven datamodel. Een event kan verschillende dingen zijn: het sliden door een slider, de klik op een button of het bekijken van een video.
GA4 meet diverse gebeurtenissen. Met behulp van parameters geef je extra informatie door waardoor data een stuk accurater is. Je kunt deze gebeurtenissen onderverdelen in vier categorieën:
Het voordeel van GA4 is dat een aantal gebeurtenissen standaard worden gemeten zonder dat je dit handmatig hoeft aan te maken. Je hebt daarnaast een nieuwe reeks statistieken om te meten voor betrokkenheid: engaged sessions, engagement rate, en engagement time.
Er is geen limiet op data. Wel is een maximaal aantal gebeurtenissen dat je kunt doormeten. Dit zal vrijwel altijd genoeg zijn om voor jou relevante data te verzamelen. Ook is het goed om te weten dat er een gratis connectie is met BigQuery. Deze tool maakt het mogelijk om grote en complexe data op te vragen. Je kunt dus eenvoudig een export maken van alle data. Hiermee kun je dus ook trends over langere periodes bijhouden. Dit zal vooral een belangrijke update zijn voor grotere accounts.
Als je nu UA gebruikt, dan kan het even schrikken zijn. De rapportages zien er namelijk anders uit. In de AnalyseHub van GA4 kun je zelf de weergave van jouw rapportage instellen met een aantal standaard templates of een gepersonaliseerd rapport aanmaken. Dit maakt het mogelijk om de rapportages te vereenvoudigen. Er zijn diverse templates beschikbaar waar je uiteenlopende data inzichtelijk kunt maken: |
Tip: maak ook gebruik van aangepaste meldingen. Je kunt een melding toepassen op bijna elke statistiek die wordt gemeten. Bijvoorbeeld wanneer er in de afgelopen week minder dan X aantal conversies zijn geweest of wanneer het aantal bezoekers per maand minder is dan X aantal.
Google Signals is een belangrijk verschil in de Analysehub. Dit zorgt ervoor dat Google gegevens kan ophalen als gebruikers zijn ingelogd. De meerwaarde hiervan is dat je beter kunt tracken wanneer gebruikers van apparaat wisselen. In GA4 kies je er namelijk voor om te meten tussen apparaat, gebruiker of gecombineerd. Deze gecombineerde meting (Google Signals) is nieuw en zorgt ervoor dat de data je voor elk apparaat registreert nu ook wordt gekoppeld aan de juiste gebruiker. Dit zorgt ervoor dat je cross-device tracking zo veel mogelijk meeneemt in het totaal plaatje.
Voorbeeld
Wanneer jij een website bezoekt via de laptop op werk en je gaat thuis op je mobiel nog een keer naar dezelfde website, maar voltooid een aankoop pas later op je tablet – en op alle apparaten ben je ingelogd op je eigen Google account dan wordt dit in GA4 gemeten als één gebruiker in plaats van meerdere gebruikers.
Dit alles maakt het mogelijk om beter inzicht te krijgen in jouw doelgroep en de customer journey; een visuele presentatie van de klantreis waarin je de contactmomenten vastlegt en de manier waarop zij contact hebben met jouw bedrijf.
Er zijn namelijk wel een aantal aandachtspunten bij het vergelijken van statistieken. Door de veranderde manier waarop data wordt gemeten zul je ook verschillen zien in resultaten. Dit zijn de grootste verschillen die je kunt verwachten:
GA4 legt meer nadruk op betrokkenheid (en kwaliteit) in plaats van kwantiteit. Een voorbeeld hiervan is dat in GA4 het aantal actieve gebruikers wordt getoond als primaire statistiek, terwijl dit in UA nog het totaal aantal gebruikers zijn. Het aantal actieve gebruikers wordt in GA4 ‘gebruikers’ genoemd. Hoewel deze term hetzelfde lijkt, de berekening voor deze statistiek verschilt. Het wordt als engagement gezien als een gebruiker:
Het bouncepercentage is het percentage sessies dat er geen engagement is. Dat wil zeggen dat bezoekers je website direct verlaten, of in ieder geval niet verder klikken naar andere pagina’s op de site. Maar de bounce rate die je nu van UA kent, is in GA4 niet meer beschikbaar. Daar komen engaged sessions (eigenlijk het tegenovergestelde van een bounce) voor in de plaats. De bounce meet je nu als het percentage dat géén engaged sessies waren. Je kunt dus een lagere bounce rate verwachten in GA4.
Als een bezoeker bijvoorbeeld 5 minuten de homepagina heeft bekeken, niet verder klikt en de website verlaat wordt dit in UA als bounce gezien. Niet zo handig voor websites die slechts één pagina hebben. Anderzijds kan dit ook betekenen dat de bezoeker de informatie heeft gevonden die hij of zij zocht. Denk aan de informatie op een contactpagina.
UA heeft beperkte mogelijkheden om data te verzamelen over verschillende apparaten en platformen. GA4 combineert website en app verkeer in één property. Houd er dus rekening mee dat je het app-verkeer in overweging neemt. In UA werden mobiele properties afzonderlijk gemeten. Ook kunnen de aanvullende filteropties die je in UA hebt ingesteld van invloed zijn op verschillen in data. In GA4 is het (nog) niet mogelijk om weergavefilters in te stellen (bijvoorbeeld om regio’s uit te sluiten).
Per sessie telt UA slechts één conversie voor hetzelfde doel. GA4 geeft je de mogelijkheid om meerdere conversies per sessie bij te houden voor dezelfde conversiegebeurtenis. Dit leggen we uit aan de hand van een voorbeeld. Stel je geeft een formulierinzending op als conversiegebeurtenis, maar er is een bezoeker die binnen een sessie twee formulieren invult. In UA wordt dit gemeten als één conversie, terwijl dit in GA4 wordt geteld als twee conversies. Je kunt in GA4 dus meer conversies meten. Dit kun je ook aanpassen door met Google Tag Manager je conversies in te stellen waarbij een conversiegebeurtenis één keer per sessie wordt geactiveerd.
De duur van een sessie in GA4 wordt gebaseerd op de periode tussen de eerste en laatste gebeurtenis in de sessie. Elke sessiestart levert een sessie-ID op en dit wordt gekoppeld aan elke volgende gebeurtenis en de sessie eindigt na 30 minuten inactiviteit.
Sessies worden niet meer herstart bij middernacht of wanneer er nieuwe campagneparameters worden geregistreerd – dit was in UA wel het geval. In GA4 worden events verwerkt als ze tot 72 uur later binnenkomen, hierdoor kun je meer sessies zien ten opzichte van UA.
Tip: heb je significante verschillen tussen de data van UA en GA4? Kijk dan even of je dezelfde parameters en instellingen hebt gebruikt als UA. Zo zorg je voor een gelijkwaardige meting.
GA4 denkt met je mee. In tegenstelling tot UA, waarbij informatie onder andere verkregen wordt uit cookies en browserinstellingen. Je maakt met GA4 gebruik van machine learning zonder dat je technische kennis nodig hebt. Deze toepassing zal data aanvullen en voorspellende analyses doen; het programma denkt eigenlijk met je mee.
Dit helpt jou om data beter te begrijpen en te vertalen naar belangrijke perspectieven die je vervolgens kunt gebruiken bij het verbeteren van je website en bij de inzet van online marketing. |
GA4 legt tevens de basis voor toekomstige veranderingen, namelijk op het gebied van privacy en veiligheid. De flexibiliteit van GA4 en het gebruik van machine-learning maakt het mogelijk om ook data te verzamelen zonder het gebruik van trackingcookies, ook wel cookies van derden genoemd. Wist je dat het bij GA4 gebruikers mogelijk is om een verzoek in te dienen voor gegevensverwijdering? Ook dit past binnen het AVG-beleid en hiermee geef je bezoekers meer controle over (persoonlijke) gegevens.
Dit is dichterbij dan je denkt. Google heeft aangekondigd dat het in de komende jaren (naar verwachting rond in het derde kwartaal 2023) cookies van derden zal uitfaseren in de browser Chrome.
"Nu meer mensen een groter deel van hun leven online beheren dan ooit tevoren, maakt het web een fundamentele verschuiving door. Burgers willen meer online privacy en controle - en dat de diensten die ze gebruiken hun vertrouwen verdienen en waard zijn." aldus Matt Brittin, directeur van EMEA Business & Operations voor Google.
Het doel is om de privacy van mensen te verbeteren en tegelijkertijd bedrijven de middelen geven die ze nodig om online succes te behalen. Daarom introduceert Google The Privacy Sandbox. Dit systeem, dat momenteel nog in de proeffase zit, zal privacy beschermende alternatieven aanbieden voor cookies van derden en andere vormen van cross-site tracking. The Privacy Sandbox zal bedrijven dus nog steeds de toegankelijkheid bieden dat zij nodig hebben om nieuwe inzichten te verkrijgen, maar biedt daarnaast individuele gebruikers veiligere opties.
Jazeker! Wel raden we je aan direct GA4 te activeren en daar naast je huidige Analytics te laten draaien, dit kan momenteel nog tegelijkertijd. Zo kun je de rapportages gebruiken die je gewend bent en heb je een ruime overgangsperiode om jouw GA4 property in te richten zodat het is afgestemd op jouw website.
Let er wel op dat je rapportages van UA bij de definitieve uitfasering niet langer inzichtelijk zijn. Door de veranderde manier van meten is het ook niet mogelijk om deze gegevens over te zetten op het nieuwe platform. Je begint met GA4 helemaal opnieuw met het verzamelen van website data. Ook daarom is het van belang dat je nu al actie onderneemt.
Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw Analytics omgeving of Google Tag Manager? Kom je er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op. Onze consultants helpen je graag.