Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw bedrijf in de zoekresultaten van Google voor lokale zoekopdrachten. Het doel van lokale SEO is om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten verschijnt wanneer mensen zoeken naar producten of diensten in jouw regio.
Lokale SEO is belangrijk omdat steeds meer mensen gebruik maken van zoekmachines om producten of diensten te vinden in hun lokale omgeving. Volgens Google heeft ongeveer 46% van alle zoekopdrachten betrekking op lokale informatie. Dit betekent dat als jouw bedrijf niet goed zichtbaar is in de lokale zoekresultaten, je potentieel veel klanten misloopt.
Daarnaast is lokale SEO ook belangrijk omdat het steeds moeilijker wordt om organisch verkeer te genereren. Er is veel concurrentie online en zoekmachines zoals Google worden steeds slimmer in het detecteren van spam of onbetrouwbare websites. Lokale SEO biedt daarom een manier om jouw bedrijf op te laten vallen in de zoekresultaten en de concurrentie voor te blijven.
Google heeft een belangrijke rol bij het bepalen van lokale zoekresultaten. Zelfs als een gebruiker geen plaatsnaam in hun zoekopdracht vermeldt, begrijpt Google vaak wel dat de zoekopdracht betrekking heeft op lokale informatie. En dit kun je optimaliseren met lokale SEO. Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar 'loodgieter' of 'schilder', worden automatisch resultaten van bedrijven in de buurt van de gebruiker getoond. Dit geldt ook voor merkgerichte zoekopdrachten zoals 'Gazelle fietsen', waarbij lokale dealers in de zoekresultaten worden weergegeven. Lokale SEO zorgt er op zijn beurt weer voor dat je beter gevonden wordt in de buurt.
De uitzonderingen zijn zeer specifieke zoekopdrachten of niche markten. De zoekintentie van gebruikers verandert en hier worden de zoekresultaten ook op aangepast. Als iemand op zoek is naar een specifieke product of dienst, dan zijn mensen over het algemeen ook bereid om verder te reizen. In zo'n geval toont Google meer dan alleen lokale zoekresultaten.
Lokale SEO werkt door het optimaliseren van verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid, zoals jouw website, Google Mijn Bedrijf-profiel en lokale vermeldingen op andere websites. Het is belangrijk om de volgende aspecten te optimaliseren:
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis tool van Google waarmee bedrijven hun bedrijfsinformatie kunnen beheren en publiceren in Google Zoeken en Google Maps. Google Mijn Bedrijf speelt een cruciale rol in lokale SEO. GMB zorgt ervoor dat je belangrijke informatie kunt verstrekken aan potentiële klanten die zoeken naar producten of diensten in een specifieke geografische locatie.
Wanneer iemand in de buurt op zoek is naar jouw producten of diensten, zal Google jouw bedrijf tonen als een relevant zoekresultaat en de informatie uit jouw Google Mijn Bedrijf-profiel weergeven. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld een pizzeria is in Rotterdam en iemand zoekt naar "pizzeria's in Rotterdam" op Google, zal Google relevante zoekresultaten weergeven die zijn gebaseerd op de locatie van de gebruiker, waarbij jouw bedrijf wordt vermeld samen met andere pizzeria's in Rotterdam. Zorg er daarom voor dat je lokale SEO ook inzet bij tools zoals GMB.
Optimaliseer jouw GMB-profiel door:
Lokale vermeldingen en citaten zijn ook een onderdeel van lokale SEO. Een lokale vermelding is een online vermelding van jouw bedrijf op een andere website dan jouw eigen website. Dit kan bijvoorbeeld een vermelding zijn op een online bedrijvengids, een lokale krant of een blog. Het is belangrijk om zoveel mogelijk lokale vermeldingen te hebben, omdat dit jouw autoriteit en relevantie voor lokale zoekopdrachten vergroot.
Optimaliseer jouw lokale vermeldingen door:
Het optimaliseren van jouw website is een belangrijk aspect van lokale SEO. Hieronder volgen een aantal tips om jouw website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten:
Social media speelt een indirecte rol in zoekmachine optimalisatie, maar kan voor lokale SEO ook aantrekkelijk zijn. Zo is het een belangrijk onderdeel van branding. Een sterk merk kan bijdragen aan meer zoekopdrachten op jouw bedrijfsnaam en dit kan de ranking van jouw website in zoekmachines verhogen. Ook als jouw website content deelt die op social media wordt gedeeld en geliked, dan kan dit leiden tot meer backlinks naar jouw website. Backlinks zijn links vanaf andere websites die naar jouw website verwijzen. Door social media slim in te zetten en te zorgen voor goede branding en de verspreiding van content, kun je indirect de ranking van jouw website in zoekmachines verhogen.
Hier volgen een aantal tips voor het optimaliseren van jouw sociale media-accounts:
Lokale SEO is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie voor bedrijven die zich richten op lokale klanten. Door het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf-profiel, lokale vermeldingen, website en sociale media-accounts, kun je jouw bedrijf beter vindbaar maken voor mensen die zoeken naar producten of diensten in jouw directe omgeving. Zorg ervoor dat jouw NAP-informatie correct en consistent is op alle online vermeldingen van jouw bedrijf en verzamel positieve recensies van jouw klanten om jouw lokale SEO marketing inspanningen te verbeteren.
Dotsimpel is gespecialiseerd in het optimaliseren van lokale SEO voor bedrijven. Onze aanpak is gericht op het vergroten van de online zichtbaarheid van je bedrijf in de regio, zodat je meer potentiële klanten kunt bereiken en uiteindelijk meer omzet kunt genereren.
We onderzoeken de belangrijkste zoekwoorden en zoekopdrachten in jouw branche en regio, zodat we een plan kunnen maken om je lokale SEO te verbeteren. Onze aanpak is gericht op het leveren van meetbare resultaten. We volgen de prestaties van je lokale SEO voortdurend en maken regelmatig rapportages om je op de hoogte te houden van de vorderingen. Zo weet je altijd hoe je bedrijf presteert in lokale zoekopdrachten en wat je kunt doen om nog meer potentiële klanten te bereiken. Wil je meer weten over (lokale) zoekmachine optimalisatie? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen graag.