Nieuwe regels voor online verkopen | Dotsimpel
Nieuwe regels voor online verkopen
menu
Nieuwe regels voor online verkopen
  • event 20-05-2022
  • schedule 07:00
  • timer 3 minuten

Er zijn nieuwe regels voor online verkopen op komst!

Heb je een webshop, run je een online verkoopplatform of verkoop je via social media? Per 28 mei 2022 heb je te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor online verkopen. Deze wetten zijn ingericht om consumenten te beschermen zodat zij veilig kunnen shoppen. Lees welke zes veranderingen zijn ingevoerd en wat dit voor jouw bedrijf betekent. 

Webshop reviews

Toon jij reviews van jouw producten op jouw webshop, social media of jouw eigen platform?
Volgens de nieuwe regels voor online verkopen ben je verplicht je daar per 28 mei 2022 het volgende bij te vermelden:

  • Dat je controleert dat jouw reviews echt zijn (de klant moet het product daadwerkelijk gekocht en gebruikt hebben)
  • Of je alle reviews toont (inclusief positieve en regatieve reviews)
  • Dat er een sponsoring gebruikt wordt (of er geld betaald wordt voor reviews)

Het is verboden om valse consumentenbeoordelingen op social media weer te geven, zoals het (laten) plaatsen van likes.

Met de uitgebreidere informatieplicht kunnen de bezoekers van jouw platform beter oordelen of de reviews echt zijn. Hierdoor kunnen ze een oprechte beslissing maken of ze het product willen kopen of niet. 

Gepersonaliseerd aanbod

Als jij je klanten een persoonlijk aanbod aanbied voor goederen of diensten, bijvoorbeeld door een geautomatiseerd prijs op basis van de volgende factoren. Dan moet jij je klant hierover informeren, dit gaat om:

  • Recente zoekopdrachten
  • Aankoopgeschiedenis
  • Woonplaats
  • Andere kenmerken van de klant

Je kan jouw persoonlijk aanbod bijvoorbeeld tonen in een pop-up of in een mededeling op de betaalpagina. Hierdoor kunnen jouw bezoekers bepalen of het aanbod daadwerkelijk aantrekkelijk is.

Kortingen

Per 28 mei 2022 mag je volgens deze webshop regels ook geen ‘willekeurige’ prijs meer tonen bij het geven van korting.

Adverteer je met van-voor korting? Dan moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel. Je mag wel kortingen laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent en de adviesprijs van jouw product.

‘Gratis’ online diensten

De nieuwe regels voor online verkopen gelden ook voor 'gratis' online diensten. Als jij gratis online diensten aanbied waarvoor jouw bezoekers hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, dan moet je informatie geven over hoe lang de bezoeker hier aan vast zit en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Hierbij kun je denken aan een proefperiode voor een abonnement of een gratis product bij inschrijving van een nieuwsbrief. 

Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen.

Online marktplaatsen

Ben jij werkzaam op een online marktplaats (een online verkoop platform, zoals bol.com of Amazon)? Dan is een klant vrij om een product of dienst af te nemen van jou, ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op jouw online marktplaats aanbieden. In de nieuwe richtlijnen staat dat je het volgende moet vermelden:

  • Je moet laten weten met wie zij zakendoen
  • Of het een ondernemer of consument is
  • Welke voorwaarden bij de overeenkomst gelden

Je mag deze gegevens niet wegstoppen in jouw algemene voorwaarden. Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina.

Als online marktplaats moet je informatie over de juridische status van de ondernemer of particulier opvragen. En de voorwaarden van aanbieders die diensten of goederen verkopen via het platform. 

Vergelijkingssites

Bied jij een een optie om online producten of diensten te vergelijken? Zoals het vergelijken van:

  • Energieaanbieders
  • Reizen
  • Hotels
  • Of andere producten of diensten 

Dan krijg je ook te maken met een uitgebreidere informatieplicht. Je moet van tevoren het aan de klant duidelijk maken wat precies de oorzaak van de uitkomst van een zoekopdracht is.

Je hoeft jouw algoritmes niet bekend te maken, maar je moet wel aangeven waar jouw zoekresulaten op gebasseerd zijn. Als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten moet je dit laten weten. Deze informatie moet je tonen vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont.

Handhaving en sancties

De Europese Unie heeft richtlijnen gemaakt om de regels van consumentenbescherming moderner te maken. De Nederlandse wetgeving is hierop aangepast. 

Hou je je niet aan de nieuwe regels, dan zien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) (voor zover het een financiële dienst of activiteit betreft) dit als oneerlijke handelspraktijk. Zij handhaven daarop. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumboete van 2 miljoen euro. Als een overtreding vaker voorkomt, kan het percentage oplopen naar 10% van de jaaromzet.
Bron: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/nieuwe-regels-voor-online-verkopen-op-komst/

Rechter met voorzittershamer